Get Adobe Flash player

digitra news



linkedin Ronald Kunneman

Trends:

Internet en Multimedia In de Recreatie-Markt.

opa_wifi_hotspot_digitra
Iedere recreatie ondernemer is het al tegengekomen: Internet, WiFi, DigitaleTV, Digitenne en wat al niet meer. Het is een grote brei van termen, technieken en ontwikkelingen.
Maar wat houdt dit alles in en belangrijker nog “ Hoe doet de recreatie-Ondernemer er zijn voordeel mee? ”.
Het staat buiten kijf: U als ondernemer bent bezig met Recreatie, en alles daar omheen moet dit doel dienen!

 

 

In dit artikel wordt ingegaan op de Trends en Ontwikkelingen,maar wordt vooral inzichtelijk gemaakt wat u als recreatie ondernemer er mee kunt.

Breedband Internet:

In 2006, toen Digitra begon met WiFi HOTSPOTS kon je het nog een trend noemen maar op dit moment is het aanbieden van Internet aan uw gasten gemeen goed geworden.
Veel campings, bungalowparken en Hotels bieden Internet aan als service en willen niet meer zonder. Daarin tegen waren er nogal wat aanbieders van apparatuur of oplossingen.

Het aanbieden van Internet is inmiddels onlosmakelijk verbonden met het recreatie bedrijf. Maar wat biedt het en hoe kun je deze service het best aanbieden.
Het aanbieden van Internet service is meer dan het tegemoet komen aan de wensen van je klanten. Het biedt ( nog wel) de mogelijkheid je te onderscheiden en het is een selectiecriteria geworden.
Elke receptie kent de vraag “ Is er Internet toegang? ”.
Maar voordat de gast overgaat tot reserveren of de moeite neemt uw bedrijf te bellen wordt er grif gezocht op het Internet. Het vermelden van de Internet Service op uw website is dus de moeite waard.

Maar wie wil er gebruikmaken van het Internet, is dan de vraag.
Hierop is geen eenduidig antwoord te geven, anders dan “ Iedereen”. De jeugd kan niet zonder MSN, Senioren doen hun bankzaken op Internet en alles wat daar tussen zit.
Tijdens een steekproef in augustus zien we dat bij 100 recreatie bedrijven die Internet aanbieden is er gemiddeld 30.000 keer per dag ingelogd is op het Internet.

Maar Wie en vooral Hoe kun je het best deze service aanbieden.
Zoals eerder gezegd “ waren” er veel aanbieders van oplossingen en Internet Service.
Marktwerking is iets waar je altijd op kunt vertrouwen en er is nog maar een enkele aanbieders over. Dit zijn serieuze vakkundige partijen die kwaliteit en continuïteit kunnen waarborgen.
Kwaliteit en continuïteit is niet gratis maar levert wel resultaat. Resultaten moet je terug zien in omzet, direct of indirect.
Het aanbieden van Internet mag geen belasting zijn voor de dagelijkse gang van zaken. En het moet, samen met al uw overige services en faciliteiten bijdragen aan de positieve beleving van uw klant.

Maar "Hoe" kan ik deze service het best aanbieden

Er zijn twee modellen voor het aanbieden van Internet. U kunt het volledig zelf regelen of u beteed het uit. Als u het volledig uitbesteedt, denk aan KPN-Hotspots en T-Mobile, hebt je er geen omkijken naar. Nadeel is dat je er ook geen omzet van hebt, in veel gevallen zijn er zelfs alleen maar kosten. Belangrijk verschil is tevens dat er alléén in de buurt van de Hotspot Internet toegang is. Dus bijvoorbeeld bij de receptie, restaurant of recreatieruimte.

Wanneer u zelf Internet aanbiedt bent u flexibeler en wordt de investering in 2 of 3 seizoenen terugverdient. Daarbij is er de mogelijkheid uit te breiden en de abonnementprijzen aan te passen.
Op dit moment kunt u zich onderscheiden door Internet aan te bieden. Over enkele jaren kunt u zich onderscheiden door Internet bijvoorbeeld gratis aan te bieden. Dit is een trend die we op zeker bij Hotels de komende drie jaar zullen zien.
Een belangrijk verschil is dat het Internet niet alleen bij de receptie maar dan ook overal wordt aangeboden:
Bij de trekkersvelden met een WiFi Hotspot en met een vaste (kabelTV) aansluiting voor de jaarplaatsen of in de bungalow. Tevens zijn bij deze systemen, afhankelijk van de aanbieder, meerdere services mogelijk. Hierbij kunt u denken aan de moderne Internet versie van de kabelkrant met Parkinformatie, Elektronische Krant, Digitale TV of bijvoorbeeld Radio.

Voor welk model u ook kiest beiden kennen belangrijke voor en nadelen, de keus moet dus passen bij uw bedrijf, visie en bedrijfsfilosofie.

Maar wordt alles niet draadloos in de toekomst?

Het antwoord is: “ Ja, maar …”.
Het is bijvoorbeeld mogelijk overal en altijd Internet toegang te hebben op de Mobiele telefoon. Dit kent een specifieke toepassing op de GSM-telefoon en is niet bedoeld als Breedband Internet Service zoals hierboven besproken.
Breedband Internet voor de PC of Laptop zoals we dat in de recreatie kennen moet dus niet verward worden met de GSM toepassingen.
Verder is er ook een model voor het aanbieden van Internet, dat we niet hebben besproken, dit gaat uit van opbrengsten uit advertenties.
In de geschiedenis van Internet zijn er veel initiatieven geweest die hierop zijn gebaseerd. De reden dat we dit model niet bespreken is omdat al deze initiatieven ter zielen gegaan zijn en het concept heeft zich nog nooit bewezen heeft.